Openingsuren: donderdag & vrijdag van 14u tot 18u en zaterdag van 11u tot 17u en elke eerste zondag van de maand van 13.30u tot 17u
Adres: Liersesteenweg 58, 2520 Emblem (bij Lier) - België
E-mail: info@cartnscrapart.be - Tel: 03/480.31.69 (telefonisch enkel bereikbaar tijdens de openingsuren)


link naar onze webwinkel (klik op logo)

zaterdag 15 oktober 2016

Journaling pagina: hoe begin je daar aan ???

Vandaag laat ik jullie eens kijken in mijn journaling book sommige pagina's hebben jullie ooit al eens zien voorbijkomen maar ik wil jullie vandaag wat extra tips geven hoe je begint aan een journaling pagina.
Want hoe doe je dat zo een leeg blad beginnen vullen met kleur en mediums?
Wat gebruik je als achtergrond ?
Wat is je eerste laag ?
Aan de hand van fotos van journaling pagina's die ik maakte geef ik jullie een heleboel ideeën hoe je kunt starten.

1) Je kan design papier gebruiken, een papier dat je heel mooi vindt? Kleef dit op je journaling pagina
     en gebruik dit als basis.  Zie linkerkant foto bovenaan: Dit romantische papier gebruikte ik als  
     ondergrond voor deze pagina, het idee van het corset vloeide verder uit de look van het papier.
2) Bedrukt tissue papier, Tim Holtz heeft er enkele op de markt, dit is dun doorzichtig bedrukt papier.
    Je kan hiermee starten, het tissue papier opkleven en kleur aanbrengen met verf of gelatos.
    Dat laatste deed ik op de pagina rechts van de foto bovenaan. Omdat het papier doorzichtig is, kan
    je ook eerst je pagina kleur geven, bv je verft gans je pagina paars en brengt dan het papier aan.
    Zo heb je een mooi egale pagina met een toffe opdruk en paarse achtergrond. Hierop bouw je dan
    je pagina nog verder op.

 3) Je kan ook kleur aanbrengen met verf, gelatos of met Distress inkt (mogelijkheden zijn onbeperkt)
     en hierop reeds bestaande journaling kaartjes aanbrengen. Dit idee zie je op de linkerkant van
     bovenstaande foto. Er zijn heel wat van deze kaartjes in de handel. Ook Tim Holtz heeft zulke sets
     op de markt gebracht. De sets van Tim Holtz bestaan uit een kaartenreeks in 4 formaten.
4) Je pagina verven met acrylverf en dit meteen als basis gebruiken. Dat deed ik op de rechterpagina
    van de foto hier boven. Ik gebruikte dezelfde kleur acrylverf om extra accenten aan te
    brengen. Zo krijg je extra diepgang in je pagina maar blijft het toch neutraal.

 5) Op de foto hier bovenaan heb ik 2 kleuren acrylverf gebruikt om mijn achtergrond kleur te geven  
      en zo heb ik meteen ook een grond en lucht effect. Beide kleuren zijn bij de overgang gemengd  
      zodat ze mooi in elkaar overlopen.

 6) Kleur geven met Gelatos, pagina links op bovenstaande foto. Ik gebruikte 4 kleuren en liet deze
     in elkaar overlopen. De vlinders op deze pagina kregen ook kleur met dezelfde Gelato kleuren als    
     de achtergrond.
7) Contrasterende kleuren acrylverf in kleine delen en met een dikke laag aanbrengen. In de nog natte
    verf doodles aanbrengen zodat de kleur van het papier weer wat komt piepen. Als de verf volledig
    droog is met een zwart en wit stiftje doodles tekenen. Een uitgelopen zwarte verfstreek tekende ik
    verder uit en werd een tak voor mijn vogeltje.

 8) Met textuurpasta en een mal motieven aanbrengen en dit zeer goed laten drogen. Vervolgens met
     Distress inkt en een tool kleur aanbrengen. Vermits de distress inkt niet goed wordt opgenomen
     door de textuurpasta krijg je een resist techniek. (foto hier boven)

 9) Werken met sprays. Zelfs met dezelfde kleurencombinaties krijg je telkens weer andere en vaak
     verrassende resultaten. Veelvuldig sprayen en de kleur drogen, in elkaar laten lopen en of een
     nieuwe kleur over een reeds gedroogde kleur laten vloeien. De mogelijkheden en resultaten zijn
     eindeloos.
 10) Distress inkt op je craft sheet aanbrengen en een klein beetje water. Hierin rollen
       met een brayer en dit op je pagina aanbrengen. Als dit droog is stempelen en je hebt een
       prachtige achtergrond voor je pagina. ( zie foto bovenaan)

 11) Een combinatie van acrylverf en stukjes gescheurd papier, dit kan design papier zijn of uit een
       tijdschrift. De pagina op de foto hierboven kreeg zo zijn achtergrond, de afbeeldingen zijn
       een mix van journaling kaartjes en afbeeldingen uit tijdschriften.

Er zijn nog heel wat manieren om je pagina te starten maar ik hoop hierbij toch al enkel tips en ideeën gegeven te hebben.

Groetjes Peggy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten